Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Friday 14 September 2012

~Bumi SYRIA yang TerCINTA~

Bismillah.
Assalamualaikum.

Pertama-tama mari kita panjatkan doa qunut nazilah buat saudara-saudara Islam kita di Syria,yang bermati-matian mempertahankan agama,negara,maruah juga bumi tercinta Syria.Allah.Allah.Allah..Kau tempatkan para pejuang yang syahid di jalanmu di syurga yang penuh nikmat Mu..

Berminggu,Berbulan lamanya isu ini.Yang bertemu Allah makin bertambah.Apa kita buat.??
Seolah-olah kesakitan itu tidak terasa di setiap tubuh badan kita tatkala saudara Islam kita di sana di bantai,di rakus penuh kekejaman..Allah,Allah,Allah..Aku di sini juga mampu berdoa pada Ilahi dengan segenap titisan mutiara buatmu saudaraku..

Inginku mengajak kalian mendekati saudara kita di sana.Menyelami detik-detik yang di hadapi mereka..Saat semua dikorbankan di tanah air sendiri.Mengambil cakna isu ini sedikit sebanyak membuatkan kalian peduli,bukan hanya menongak dagu, menangguk,mengeleng hanya menerima dan menolak,..

Tertanyakan kalian siapakan pemimpin Syria?? Kenai ke tak die sape?? Kenapa la tak tolong selesaikan masalah ini..Masalahnya "Mamat" ini lah yang memulakan,dan memandikan darah untuk bumi sendiri.Like Father like Son..Sungguh kejam mereka ini..Sanggup menghalalkan pembunuhan ke ats rakyat yang tidak bersalah di Bumi Syria..Pandanglah dengan jiwa dan segenap hati kemanusiaan.Di sana ada saudara seagama,seaqidah dengan kita.

Siapakan Mamat yang di nyatakan di atas..:? Meh kita baca sikit ")

 Syria Era Bashar al-Assad

Ketika Hafez al-Assad (bapa kepada Bashar) ditimpa sakit,tampuk pemerintahan di serahkan kepada saudaranya Rifa'it Asad buat sementara waktu.Dan kemudian di ambil balik setelah sehat kerana Hafez takut akan berlakunya rampasan kuasa.Pada awanya Hafez bercadang mahu mnyerahkan pemerintahan itu kepada anak sulungnya  iaitu Bassel Asad namun dek kerana perwatakan Bassel ini kearah agama dan berbeza dari segi tokoh yang diminati antara Hafez , saudaranya yang lain.dgn  Bassel maka Hafez merasakan kepentingan parti pemerintah dan akidah yang dipeganginya berada dalam bahaya jika pemerintahan nya di serahkan kepada Bassel lalu satu komplot di rancang untuk membunuh Bassel dan Basssel meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya pada tahun 1994.

Bashar dilahirkan di Damsyik pada 11 September 1965.Menggantikan Hafez sebagai pemerintah kerajaan Syria setelah Hafez jatuh sakit kerana leukimia.Merupakan penganut fahaman Syiah Nusairi dan memerintah dengan dasar yang kejam lagi menindas rakyat.Bashar menruskan legasi ayahnya yang zalim dengan mencuru harta rakyat dengan cara yang haram,membunuh para ulama,melakukan penindasan dan bnyak lagi.Penduduk berada dalam ketakutan semasa berada di bawah pemerintahan kuku besi Bashar Al-Assad.

 Antara kekejaman yang di lakukan:

1-Memenjara kanak-kanak dan mencabut kuku mereka kerana mereka menulis di dinding sekolah "Rakyat-rakyat mahukan sistem di jatuhkan"
2-Menyembelih rakyat2 di Homs,Hama,Dar'a.Idlib,Halab.
3-Membunh kanak-kanak dan wanita
4-Mengaut harta,sumber2 Syria.
dan banyak lagi.

Apa yang perlu kita buat:

1-Senjata orang mukmin adalah Doa( utk hapuskan kekejaman)
2-Infaq ( Walaupom sedikit )
3-Sebarkan tentang apa yag berlaku di syria sekarang kepada rakan2 kita ( Artikel,fb,blog)
4-Qunut Nazilah
apa yang patut buat..silakan untuk rakyat di sana.


Sabda Nabi S.A.W:
Sesiapa yang tidak mengambil berat terhadap urusan (hal, keadaan) orang muslimin, maka bukanlah dia dalam kalangan mereka. Dan sesiapa yang memulakan harinya dengan mengutamakan perkara selain daripada agama Allah maka bukanlah dia daripada golongan orang yang diredhai Allah”.
(Riwayat At-Tabrani)


Tinta Buat Mu..
Bumi Syria
Bumi itu  bermandi darah
Bumi itu di rakus keamanannya.
Bumi itu telah lama di tindas.
Saat negara Islam lain bersenang.
Saat negara Islam lain aman.
Saat negara Islam lain tenang.

Bangkit akhowat,Bangkit akhawat.
Bangkit tentera Allah,perangi musuh Islam..
Jalan jihadmu masih jauh.Tebarkan semangatmu..
Jangan engkau gentar atau ragu.
Mati di jalan Allah adalah  cita-cita  kami.

Firman Allah :

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka bahawa  Allah lalai akan apa yang di lakukan oleh orang-orang yang zalim.Sesugguhnya Dia sengaja melambatkan balasan kepada mereka hingga ke suatu hari yang terbeliak kaku pandangan mereka,(kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)"
(Surah Ibrahim-42).

                                               



                                                                                           credit by:Vdah Awatif