Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Tuesday 19 February 2013

Kisah Kahwin :D

Assalamualaikum , 

Entry kali nim , entah macam mana vdah terfikir nak post pasal kawin mawin nim .  Auw . Malunya . :P
Tak payah malu sangat lah yea , sebab kita sebagai gadis , perempuan . of course kita fikir pasal hidup kita , siapa pasangan kita , warna warni pelangi perjalanan hidup kita . Kita seharusnya bijak dalam mengatur arus kehidupan kita .

Melihat blogger yang di kenali ramai , Irine Nadia yang berkawin pada usia 20 tahun . Serius muda sangat kan . Betul , zaman dulu-dulu mak kita belasan tahun pom da ade yang kawin , tapi itu dulu . Now , kita sendiri tengok kan , anak-anak remaja baya itu sedang study , enjoy , kapel , emm macam-macam lah lagi lah xtvt yang remaja lakukan skg . Apa pendapat kalian .? Tapi pilihan yang terbaik di ambil oleh Irine untuk kawin awal adalah pilihan terbaik untuk dirinya , famili dan kehidupan nya . Ok , sekarang pom , tidak menghalang Irine teruskan study .

Vdah nak cerita , masa kat kampus dulu . ada talk pasal  : Kawin awal bahagia atau sengsara . Emm pasal nim semua budak-budak perempuan minat lah . Kawin sape tak nak kan . Tapi kena pikir baik buruk nya bila kawin awal tambah masih lagi study. Banyak aspek yang perlu kita telitikan . As remaja lah kan . Better fikir masak-masak sebelum keputusan yang di ambil untuk kawin .Insya ALLAH jika pengharapan kita pada Allah untuk kita kawin awl  Allah redha dan permudahkan . Tidak di nafikan ramai di luar sana yang kawin di usia remaja , boleh je bahagia , ada anak lagi .

Calon suami yang elok , ada agama boleh bimbing kita kejalan yang betul ,caring n loving , of course kita impikan sebagai husband kita kan .. Untuk dapatkan yang elok , apa kata kita elokkn diri kita , perbetulkan yang remeh dalam kehidupan seharian kita sebelum menggalas tanggungjawab sebagai seorang isteri , ibu kepada anak-anak kita nanti .


Surah An-Nur ayat 26 :
"Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.”

Walaupom ayat di atas , bukan lah satu janji dari Allah tapi ianya satu peringatan dr Allah , supaya kita sentiasa beringat , semua orang ada salah dan why not kita pasang niat nak berubah ke jalan Allah , jadi solehah dulu baru lah kita fikir bina masjid yang sakinah dan mawardah .


Perkahwinan bukanlah sesuatu yang suka-suka mcm kita main kwin-kwin zaman budak2 dulu. Kita dan husband masing-masing ada tanggungjawab , dan ujian akan datang bila kwin nim banyak so , lumrah la kan sebagai hambanya kita di uji . Tambah-tambah lagi kita kawin di usia yang muda , nak hidup dengan pasangan kita dalam jangka masa panjang kalau boleh hingga akhir hayat dan hingga Jannah . Kan2?

Bagi pasangan yang memilih untuk kawain pada usia muda , jangan takut kalau perkara yang kita buat elok , tidak langgar hukum Allah . Fikir lah pandangan Allah pada pandangan orang sekeliling yang hanya nak menjatuhkan kita , kalau yang support kita ok . :D

Untuk kaum adam , jika kamu mampu galas beban sebagai ketua keluarga , bimbing lah kaum isteri mu sebaik mungkin . Jangan amik remeh hal yang melibatkan amanah . 
Untuk kaum hawa , jika kamu bersedia untuk jadi wife yang baik untuk suamimu , relakan dirimu di nikahi dengan setulusnya . 

Kawin awal , bahagia jika masing-masing tanam dalam diri sikap-sikap positif . Dalami ilmu sebanyak mungkin  . Nak lagi jeles dan baca kisah sweet mereka , apa kata singgah kat belog yang hebad nim .



Jodoh itu rahsia Allah . Kita hanya mampu merancang tapi perancangan ALLAH yang terbaik 







1 Comment:

Ahlami A.B.H said...

ehem ehem.
kawinn ter.jge lupo ata kad jmputan dehh =p