Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Thursday 31 October 2013

Mati itu Pasti

Firman Allah yang bermaksud :
"Setiap yang hidup akan merasai mati dan sesungguhnya pahala kamu akan di bals di hari kiamat "
-Surah Ali -Imran 185-

Rasulullah bersabda :
"Sebelum berlakunya hari Kiamat, akan terdapat kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakukan tahun-tahun gempa bumi"

Allah , sedang kita masih leka dengan perancangan-perancangan hidup yang gah , merancang untuk dirikan rumah besar, sedang berkira-berkira membeli kereta mewah Marcedes Series 8 , bersuka-suka antara laki-laki dan perempuan yang bukan mahram  tanpa segan silu , Bahkan ade juga yang lalai dalam mengejar pangkat dan harta , mengejar nama dan kedudukan tertinggi , bermewah-mweah malah menunjuk-nunjuk lagi . Tidak di kira lagi dengan yang gila pujian , gila kan duniawi , sombong , takbur , dengki , bakhil dan diri sedang hanyut dipenuhi sifat-sifat mazmumah .

Tanpa kita menoleh ke masa depan , tanpa kita memandang sekeliling bahawa semua itu akan ditinggalkan kerna itu hanya pinjam . Tanpa menoleh dan tersedar dari tidur yang diri akan menemui kematian .
Kalau kita sedar akan mati pasti yang mewah akan ditinggalkan , yang kaya akan di sumbangkan kerna itu semua akan dihisab dan di tanya kelak . Apa semua ini ? Untuk apa kemewahan dan kesenangan ini .

Bahkan perkara-perkara yang boleh menyusahkan kita di Alam Barzakh kelak akan kita elakkan , Hatta soal-soal hati , nampak benda nya remeh , tapi semua itu akan di soal . Biar ia sekelumit tapi hanya Allah yang tahu isinya . jangan biarkan hati kita busuk kerna ialah punca segalanya .


Firman Allah yang bermaksud: Pada hari itu (hari kita pergi mengadap Allah) tidak berguna lagi harta dan anak kecuali mereka yang pergi membawa hati yang selamat.(Surah As Syuara` : 89)

Mati itu pasti , kemana saja kamu lari , kita lari pasti akan merasainya . Ya , detik itu , detik sakaratul maut yang tidak terperi sakitnya . setiap yang kita lakukan akan dipertanggungjawabkan kelak , pangkat , harta  juga amanah yang kamu ada sekarang . Mati boleh berlaku , sedetik , seminit , atau seminggu sahaja lagi . ianya hampir dengan kita . Kata Rasulullah , Orang yang mengingati mati ialah orang yang paling cerdik.

Marilah kita sama-sama muhasabah diri , Allah ciptakan manusia untuk mengerjakan amal kebaikan bukan untuk bersuka ria di dunia yang sementara ini . Sudah buat persiapan ? Kain kafan , tahlil . mandi jenazah . ? Jangan leka, takut kita membuatkan diri kita hanyut seakan-akan mati tidak akan kunjung .

waahualam .
-VA-

0 Comment: