Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Wednesday 23 January 2013

Apa Kamu Fikir Tentang Fesyen ,

Bismilllahirohmanirohim , Alhamdulillah . Mulakan hari indahmu dengan bersyukr pada Allah SWT kerana masih di berikan kesempatan , ruang dan peluang untuk menghirup udara nikmat nya .
Most  important , nikmat Iman dan Islam .

Eh ,eh .lupa bagi salam , Assalamualaikum buat pembaca belog vdah si manis comel dan si jejaka bergaya *hah dah kecut dah lubang idung :) jgn mrh yee . Berhabuk dah belog , fuh22 .

Fesyen . what u think about fesyen , Cantek , kemas ,wrna warni macam rainbow , Heemm jom terjah sat , Dalam kesibukan dunia yang penuh realiti juga fantasi sekarang ini , terdetik hati tatkala melihat gelagat2 anak muda yang asyik dengan dunia fesyen yang semakin gojes , cntek tertarik memang daboom la orang katakan . Tergerak hati untuk meng update di sini tentang trend fesyen ,nasihat menasihati antara kita kerana ape. kerana sayangkan kalian yang makin asyik tentang fesyen tapi langar hak2 seorang muslimat yang kamu memang di cipta cantik . fhm kan ayat nie =) Kata nak masuk syurga sama-sama so let's read for all muslimat ,

Mesti terdetik kat hati kalian kan , kenapa la susah sangat orang perempuan nim , nk bergaya pom susah , nak make up tak bole , kena pkai tudung labuh , stokin la ape laa, ish rimas , kolot , penah tak terdetik atau kalian ckp sorang2 la .ape2 lah tentang hal ini .

Bab bersiap pulak , punya la take time lama ,betulkan itu ini ,iron berhelai2 baju , pilih yang itu yang ini , bukan main besar almari , bukan main banyak baju . dikatannya tak ada baju nak pakai , tak ada yang sesuai la . aish , cerewet kan  tapi itulah wanita . betul tak ,?

Kalau dah namanya perempuan ,at least ade jugak keinginan nak berfesyen walaupom sikit  kan , peredaran zaman yang bawa kita ke dunia fesyen tapi jgn kita hanyut . Alhamdulillah tidak di nafikan sekarang kesedaran untuk kaum hawa tentang aurat makin membuka luas . Congrates to all muslimat yang mendahulukan hak Allah yang tertulis dalam Surah Al Ahzab 59, juga Rasulullah berpesan pada anaknya Fatimah tentang aurat .

Rasulullah saw. bersabda,
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya."(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Islam tidak melarang untuk berfesyen . Islam bukanya anti-fesyen but Islam anti pendedahan aurat dan melanggar hukum yang telah di tetapkan oleh Nya . Tapi ada sesetengah fesyen yang tak perlu lah di pakai kerana ianya melanggar etika berpakaian yang di tetapkan dalam menutup aurat yang sewajarnya .

Let's read:
Pakaian
-"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah).
-"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

Islam itu indah jika kita faham , jelas , pratikal dalam setiap urusan yang telah di tetapkan .Islam tidak membebankan . Islam itu mudah kalau kita ikuti,. Cuba kita check balik , sesuai tak apa yang kita pakai sekarang  , sedap tak mata orang2 yang sekeliling kita memandang , Ikutlah syriat Allah , garis panduan dah belambak dalam Al-Quran .

Yang penting juga di sini , material jenis kain yang di gunakan , kadang-kadang ini jugak tidak di endahkan , ala takpe dah tutp dah aurat , labuh , stokin dah pkai . Berbalik pada hadis di atas,'berpakain tapi telanjang ' jarang , nipis , juga ikut bentuk badan  contoh kain apa yang mudah kita nampak dan faham , leycra /jersey .Kan melekat kat badan kain nya .Contoh yang lagi jelas nak tgk mcmne rupanya , kalau hari itu hujan . Subhannallah .satu2 bahagian yang ada boleh nampak . so cover2 la sikit dalam pemilihan material . 




Untuk mudah kita faham , pakaian yang ikut syariat , tutup aurat . ialah apa yang kita pakai , kita boleh bawa solat , asal tak ketat , pakai stoking,.Senang je kan .tak susah pom . Kita di ciptakan memang catik , ayu dan sebagainya lah . kan2. *Muka perasan=)

Akhir sekali , pakailah apapom wahai MUSLIMAH asal kamu tidak melanggar hak2 Allah tetapkan , kamu seorang yang dicipta sememangnya cantik tidak perlu takut untuk tiada pasangan untukmu kalau kamu tidak cantik . Berbalik lah pada Redha Allah , fikir sejenak . adakah Allah redha dengan keadaan yang ada pada diri ku ini =) Muhasabah . 

waahualam .

Lot's of Love ,
Vdah Awatif .