Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Thursday 24 January 2013

Salam Maulidur Rasul ,


Assalamualaikum :)

12 Rabiualawal , lahirnya Junjungan Besar Nabi Muhammad Saw . Iaitu yang kita semua tahu , Maulidur Rasul . kan2? Kalau mase sekolah rendah juga menengah dulu . Biasenya akan ade satu event sempena Maulud nim kan , ade ceramah , murid2 kena pakai baju kurung cantik-cantik . hemm , time nim lah nak melawa kan , siap tempah baju . kalau satu gengs tu punya la sedondon dah macam boria dah . tapi itulah yang manis dan kenangan , kan2? 

Kenangan indah itu nak di imbau kembali . Punya la semangat kan , pegang kertas selawat , jalan ramai2 , 'ikut kelas masing2 taw '. kata pengawas yang jaga . Nak start berarak nim . keliling kampung kat sekolah tu je padahal , ade cikgu follow belakang yang moto . Yang depan sekali , budak laki ,segak bergaya gitu . si manis jeling2 manja  . Tak malu , kan2? Banner besar2 kat depan . 1,2,3 , Sollahuala Muhammad ,Sollahuala hi wasalam .. Mula2 elok je bunyi lepas tu acam apa , berterabur dan makin slow2 . energy berkurang . hee. itulah yang manis dan kenangan  ,

OK , itu zaman sekolah dulu . Sekarang ,. apa kita buat .?  sebagai anak muda , remaja yang kadang2 jauh untuk pegi event2 , ceramah , di katanya Islamik sgt la , boring la , apa2 lah . Rasa terbawa untuk kita fikir sejenak sedangkan kita tahu kita cinta akan Rasulullah , Sedangkan , ..

Fikir  , Apa yang kita buat untuk menyatakan rasa cinta kita kepada Baginda? adakah hari ini saja kita perlu ingt akan Baginda ? Apa sumbangan kepada kita pada agama yang Nabi Muhammad tinggalkan untuk kita.? Renungkan sejenak di otak fikiran kita =

Cuba kita amik masa yang kosong itu , kita berselawat ke ats Baginda . Tak susah pom , tidak suruh berlari satu padang sekolah , atau melompat katak untuk kita tambah pahala kita dengan berselawat ke atas Nabi saw . Hanya duduk ats sejadah sambil2 tunggu solat ,atau  lepas solat , Senangkan ,tak guna energy kuasa yang banyak pom kan . 

Sabda Rasulullah (S.A.W.) juga yang bermaksud: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. [Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a]

Kan Senangkan , pahala bertambah . Allah Maha Kaya dan  Maha Adil . Allah sygkan makhluknya . Dia tidak berkira malah Maha Pengasih Maha Penyayang lg .

Mesti korang banyak kisah menarik masa kat sekolah dulu2 kan . Tersenyum sorang2 pulak vdah ctey n ingt kembali kenangan dulu2 , OK , lepas berarak , ade makan-makan2 taw . Hemm , yang nim budak laki paling suka sebab keje diorang makan jer . hee . tol tak ?

Itulah yang manis dan kenangan ., Meh perbanyakkan amalan dan sunnah Rasulullah.
Semoga kita mendapat syafaat Baginda .

Lot's of  Love,
Vdah Awatif .