Entry Follow Dash Tips Cerpen tazkirah

Friday 19 April 2013

Mujahadah itu Pahit Kerana ..


Syurga Allah itu Manis ...

Melawan nafsu adalah cukup susah , perlukan tarbiyyah yang cukup kental.Tapi tanpa penat dan lelah untuk mencapai redha nya , tiadalah pengorbanan yang di lakukan ..

Kenapa bila nak jadi baik susah sangat? Ada saja ujian , halangan yang datang menimpa diri , berdebushh, jatuh tersungkur, terus lemah longlai . Ada saja yang menghasut , .

Bila diri lemah , Ingat lah Allah .
Bila diri senang , Berbalik lah pada Allah .
Allah adalah pergantungan kita yang paling tinggi .
Sungguh Allah itu Maha Mendengar, juga Maha Mengetahui .
Allah lah Segala-galanya.

Itu lumrahlah lah kan , bila nak buat baik , seolah-olah ada satu kuasa magnet yang menghalang iaitu syaitan dan juga hawa nafsu . Kita yang kena kawal diri kita untuk jadi baik dan lebih baik . 

Tarbiyyah bermula dari diri kita untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah , baca Quran , dengar tazkirah, solat berjemaah . Walaupom macam ujian yang datang , sakit, kawan ajak g shopping, adik ganggu  banyak lagi.

"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) solat; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar"
(Al-Baqarah 2:153).

Memang , sometimes Vdah pom rasa macam malas nak baca Quran , nak buat perkara yang datang faedah, padahal tahu dapat pahala, tapi why!why! I'm lazy . No, no. So Vdah kena bangkit , kena kuat . Tepis segala kemalasan dan hasutan . Aiyaaa.. :)

Hidup kita kejap saja, Bila lagi kita nak berkorban seluruh kudrat yang ada untuk berbakti pada diri sendiri,Sabar lah , lakukan setiap gerak kerja kita dengan Ikhlas . For Mardhatillah .. Allahuakbar.

sabar.sabar. sabar Ya Akhi wa Ukhti . In shaa Allah kita mampu melakukan kerna kita tahu balasan Allah kelak lebih indah. Keep Istiqamah dear .

 Ianya bagai satu pendakian yang tinggi merentas jalan yang luas untuk menggapai cinta yang abadi juga hakiki dan merasa manisnya iman.




Lot's of Love,
Vdah Awatif.

1 Comment:

Nora Karim said...

nice sharing... yang paling penting adalah sentiasa ingat hanya Allah tempat kita bermohon sesuatu...